România nu îşi permite ratarea oportunităţilor de finanţare externă în domeniul infrastructurii de transport

22 februarie, 2011

Patru ani şi 8,6% din 30 de miliarde de euro. Acesta este bilanţul României în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene, conform Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale din cadrul Ministerului Finanţelor. De la aderarea sa la UE, România a absorbit doar 600 de milioane de euro din cele 5,6 miliarde de euro disponibile. Cifrele demonstrează faptul că rata de absorbţie este mai mică decât în multe dintre ţările europene, în condiţiile în care banii europeni ar trebui să reprezinte o alternativă mult mai sănătoasă pentru ţara noastră decât cea dată de împrumuturile externe. Proiectele de infrastructură reprezintă principalul beneficiar al fondurilor de coeziune ale UE. Cu toate acestea, atunci când vorbim de infrastructura de transport de la noi, nu este suficient să facem referire doar la fonduri europene. Necesităţile de dezvoltare a infrastructurii în România sunt evident mult mai mari decât resursele financiare, iar ţara noastră are de recuperat un decalaj foarte mare în acest domeniu, faţă de restul ţărilor membre UE. Pentru că accesarea fondurilor europene necesită şi dezvoltarea unui cadru favorabil de implementare a proiectelor, permiteţi-mi să îmi manifest deschis susţinerea şi încrederea că seria de măsuri luate de curând în cadrul MTI reprezintă un prim pas spre dezvoltarea sănătoasă a infrastructurii de transport naţionale. Dumneavoastră sunteţi martorii faptului că nu am ezitat niciodată să critic membrii Guvernului atunci când am gândit că acţiunile acestora sunt greoaie şi pe alocuri lipsite de coerenţă, dar consider că, atunci când se întreprind demersuri care au ca finalitate măsuri concrete şi planuri eficiente de investiţii, trebuie să salut realizările dânşilor şi să îi susţin în activitatea lor. De aceea, am dorit să supun atenţiei dumneavoastră noua lege a exproprierilor, standardele de cost şi normele de soluţionare a contestaţiilor, ca măsuri întreprinse de Ministerul Transporturilor care au drept scop realizarea de economii în cadrul licitaţiilor publice, constituind totodată iniţiative care vizează accelerarea absorbţiei fondurilor europene. Iar faptul că în doar 3 luni de zile rata de absorbţie a fondurilor europene în domeniul transporturilor s-a dublat, chiar dacă rămânând la o cotă extrem de mică în raport cu potenţialul, ne arată că direcţia noii conduceri a MTI este cea corectă.